De blog over lifestyle, mode & make-up

Niet moe in bed? Dit is waarom

Niet moe in bed? Dit is waarom

Niet moe in bed liggen is iets wat je misschien iets te vaak mee maakt. ‘s Middags val je tijdens de les bijna in slaap en ‘s avonds kun je je ogen bijna niet openhouden tijdens je favoriete serie, maar eenmaal in bed lijkt je moeheid als sneeuw voor de zon verdwenen te zijn. Dit is natuurlijk heel irritant. Maar hoe kan dat eigenlijk? Wij geven je antwoord op die vraag!

Dat komt dus hierdoor

De reden dat je opeens niet meer moe bent als je wil gaan slapen heeft alles te maken met aangeleerd gedrag. En je bent zeker niet de enige. Volgens recent onderzoek komt dit probleem namelijk heel vaak voor. Je vecht de hele dag tegen je moeheid, ligt na een lange dag eindelijk in bed en doet vervolgens geen oog dicht. Wat je dan wel gaat doen? Je telefoon erbij pakken en je hersenen actief houden. Laat dat nu net het probleem zijn. Niet alleen je telefoon kan de oorzaak zijn, ook stress kan je wakker houden. Wanneer je vaak genoeg piekert koppelen je hersenen het moment dat je gaat liggen met deze activiteit. Op die manier blijf je maar piekeren en wordt het nog lastiger om in slaap te vallen. Het heeft dus allemaal te maken met de rituelen van net voor het slapen.

Hoe los je het op?

Het belangrijkste is om eerst na te gaan wat je doet als je naar bed gaat. Zit je nog een half uur op je telefoon? Maak je je druk om een belangrijke presentatie? Werk je nog door op je laptop? Die dingen kunnen zomaar de oorzaak van jouw slaapproblemen zijn. Volgens recent onderzoek is het belangrijk dat je je in bed voornamelijk niet moet bezighouden met andere dingen dan slapen. Dat betekend dat je ervoor moet zorgen dat je laptop en je telefoon niet mee je bed in gaan en je niet op bed moet liggen als je niet van plan bent te gaan slapen. Daarnaast moet je na twintig minuten wakker liggen opstaan om iets te gaan doen. Je gaat jezelf anders alleen maar onrustiger maken waardoor je niet kunt slapen. Sta even op om naar de wc te gaan, wat te drinken te pakken of even het raam open te doen. Dit zorgt ervoor dat je weer met een leeg hoofd kunt gaan liggen en je sneller in slaap zult vallen.